Be careful with the one who is nice for a reason!


Hyep! Assalamualaikum. So let’s proceed without any further delay, *aiseh speaking*

So, aku rasa semua orang dah kenal aku. Aku ni memang jenis yang agak bakhil. Bakhil apa? Harta ka? Meehhh, nak bakhil harta macam mana harta pon takde, hui la.. So bakhil apa? Bakhil nak tolong.

Haaaa, orang kata, kena banyak tolong orang, ikhlas tiap2 kali tolong tu, tak harapkan balasan. Ya, memang. Tapi kalau dah amek kesempatan, aku hangin. Hoho

Entah, mungkin aku jugak kot yg over sensitive. Asal mintak tolong lebih2 je terus aku rasa cam orang amek kesempatan. Tapi tak jugak aku rasa. Sebab orang yang amek kesempatan ni, ciri ciri dia jelas dan jitu di depan mata. Mahukah anda tahu? Aiseh, ala ala majalah tiga gitu kan~
So ni list ciri ciri makhluk2 pengambil kesempatan yang aku dah jumpa sebelum ni lah~ In order of sequence kejadian~~

1.    Makhluk tu tak rapat pon ngan kau. Menyembang pon jarang kot. Tapi bila dia menyembang, baik plek je
2.    Mula mula puji dulu kau, puji nih! Bagai nak rak! Kau lah malaikat, semua benda kau buat bagus.
3.    Pastu kau dah of course lah termakan kan, rasa cam dia ni cam okay je sebenarnya nak wat member. Rugi tak kenal awal2. Feeling tu mesti datang
4.    Pastu slow2 dia mintak tolong. 1st 1st tu yang simple2 je lah kan.. macam contoh kes aku:
  1. Tolong beli nasi
  2.  Tolong ajar
  3. Tolong tengok (blab la bla)
5.    Pastu dah kau redha je kan tolong yang senang2 tu dia pon advance lah skit mintak tolong. Yang 1st tad itu tolong ade lah jugak imbuhan kadang2 pastu da biasa tu, yg ni mmg free of charge lah kan
  1.   Tolong beli nasi lauk ni ni ni ni ni bla bla bla bla
  2.   Tolong hantar gi sini situ sana sinun sanan, semua lah
  3.  Tolong beli kan koko crunch, honey star, milo, cornflakes
  4. Tolong amek tututu kat situ pastu hantar tututu kat sana
6.    Mostly pertolongan yang di minta tu based on transportation lah kan sebab aku bawak moto kat sini. Hew3 
7.    Last sekali, bila dia dah abis dah mintak tolong kau, rasa kau dah takleh nak tolong dia dah, hah. Who are you? Do I know you? Kau tak wujud dalam hidup dia 
8.    Pastu, bila saat dia memerlukan ihsan dan keikhlasan dari kau balik, dia menjadi sahabat baikmu~ N step 1 sampai 6 berulang kembali~ yay! L
So point aku, aku tak kedekut, serius. Tapi beragak lah kan. Memang lah aku boleh di kira senang lah sikit kat sini ada transport, ada moto. Tapi kau ingat aku bawak moto tu pakai air ke? Minyak beb minyak. Minyak tu bukan aku gi amek free kat Shell Petronas Caltex tu. Bayar beb bayar. Ingat murah ke? Sesekali tu okay lah lagi, bila dah tiap kali macam tu~

Pastu kan penegasan lagi, bukannya nak suruh kau bayar upah tambang ke apa semua lepas aku dah tolong tu, Cuma nak mintak penghargaan sikit. Mohon tunjuk lah rasa bersyukur tu orang dah tolong boleh tak? Masa mintak tolong bukan main lagi, orang Kelantan kata “lembek tekok tekok bodek nok mitok tulong” maksudnya wat muka kesianlah, bukan main neh. Bila dah orang tolong hah, buat bodoh je kan. Tak kenal dah aku sapa. Pastu bila nk mintak tolong balik baik balik. Tak ke haram jadah tu namanya. Tak perlu lah nak melekat ngan aku dua puluh pat jam kan, nk cakap bersyukur tu. Sekali kau Nampak aku tu, tegur ke, Tanya khabar ke. Ni aku duk sebelah pon buat bodoh selamba kan.. ish3.

Apa lah erti persahabatan tu kalau niat kau Cuma nak amek kesempatan kat orang lain. Sedang kau taknak langsung memberi. Kau ingat kau susah sebab kau jalan kaki aku naik moto. Aku pon susah jugak. Aku tak pernah cerita kat orang je. Betapa susahnya aku hidup selama ni.. *start tacing dah*
Okay maghrib dah. Ada dinner date ngan member~ *member ker?? Oppss opss opss*

*bajet*

Ok bai.

Adios! J

p/s : Jauhi diri anda dari makhluk pemgambil kesempatan. hoho

Suke tak?? KaLau suKe Like dan KomenLah yer? ^_^

0 bUdak cOmeL bERucaP :