Penat berjalan? Why??????




Assalamualaikum and may peace be upon you.. 
Okay.. direct terus kepada tajuk.. Pernah terfikir tak.. kenapa lepas kita jalan jauh

*which I meant by riding a car or whatsoever transportation, not walking*

 yang jauh2 la kan.. contoh dari Kuala Lumpur ke Kelantan, kenapa kita rasa penat? Pernah terfikir tak kenapa? Padahal naik kereta kot.. Bukannya wat apa pon.. dok dalam kereta t upon tengok kiri tengok kanan.. tengok langit, tengok bukit,, tengok depan.. bosan tengok semua.. membuta.. see? My point is.. kita duduk je pon dalam kereta tu.. tak wat pape pon kan.. tapi kenapa rasa penat giler lepas kita sampai?
Okay,, kalau kata kau sendiri yang drive.. pahamlah kan.. penat lah wei dok pulas stereng tu berjam2.. nak main tekan minyak tekan clutch break.. blab la bla.. yang species dok tak buat apa cam aku ni.. kenapa eh??

TEORI SENDIRI *BAJET MINAH SAINS*

Kan ada dalam fizik.. bila kita at rest, ade something yang dipanggil inertia yang resist kita untuk bergerak? Same as bila kita bergerak, the same inertia yang exert pada kita untuk resist kita dari stop kan? Aku fikir2 rasa2 sebab mende tu kot.. Okay.. kaitan? Let’s just say.. kita naik kereta.. amek masa 12 jam untuk sampai destinasi.. and kereta tu tak stop langsung.. *kekonon* sepanjang 12 jam tu kereta tu gerak 80km/hour.. mean.. 12 jam tu kita dah travel 960 km kan?? So.. bila kita stop.. badan kita da infuse inertia selama 12jam sejauh 960km beb.. *teori je lah* *konon*

Sebab tu lah.. bila da sampai kita akan rasa penat gila sebab da 12 jam kita dok infuse dengan inertia tu tiba2 terus kita stop.. ada satu lagi konsep inertia kan.. benda yang lagi heavy lagi susah nak stop, means.. lagi heavy n lagi laju, lagi banyak inertia kan? Sooo… you  know what I mean??? Right?


p/s : hope it’d made sense somehow..

moral : rabak gila gua rasa nak boleh sampai arau ni.. dari Terengganu sana meredah hutan bukit bukau gunung ganang.. celaka habis.. bila UiTM nak wat branch kat kawasan rumah gua? Nak transfer dedekat.. senang.. inertia tak banyak.. kurang penat.. *kaitan?* *saja* *ok bai*

~Adios~
JLJLJLJLJLJL

Suke tak?? KaLau suKe Like dan KomenLah yer? ^_^

0 bUdak cOmeL bERucaP :